divider

Νομικά νέα

separator

Ωράριο εργασίας οδηγών φορτηγών αυτοκινήτων

/ 0 Comments /

Κατά το άρ. 1 §1 του ΒΔ της 28-01/04-02-1938 «περί κανονισμού ωρών εργασίας του προσωπικού φορτηγού αυτοκινήτου» (ΦΕΚ Α` 35), τα φορτηγά αυτοκίνητα διακρίνονται σε τρεις κατηγορίες, (Α΄, Β΄ και Γ΄), από τις οποίες η κατηγορία Γ΄ περιλαμβάνει τα φορτηγά των λοιπών ανώνυμων εταιρειών, βιομηχανικών εργοστασίων επιχειρήσεων πάσης φύσεως. Κατά την παρ. 2 του ίδιου άρθρου 1 του πιο πάνω ΒΔ, η απασχόληση των οδηγών των φορτηγών αυτοκινήτων (Γ΄) κατηγορίας δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει τις 8 ώρες ημερησίως, παρά μόνο καθ’ ό μέτρο κρίνεται αναγκαία για την πρόληψη διαταραχής στην κανονική διεξαγωγή της εργασίας, σε περίπτωση ατυχήματος, επικειμένου η επελθόντος, επείγουσας εργασίας σε μηχανές, εργαλεία ή εγκαταστάσεις και ανωτέρας βίας, κατά δε το ΒΔ 882/61 και λόγω συσσωρεύσεως εργασίας ή προς αντιμετώπιση επείγουσας γενικά εργασίας επί δίωρο ημερησίως (πέρα δηλαδή του οκταώρου) και επί τρίμηνο ετησίως κατ` ανώτατο όριο.

Περαιτέρω, με το άρθρο 13 της 12/84 αποφάσεως του ΔΔΔΔ Αθηνών, που κηρύχθηκε εκτελεστή με την ΥΑ 12430/84, ο χρόνος εργασίας των οδηγών αυτοκινήτων ορίσθηκε σε 40 ώρες κατά εβδομάδα και με το άρθρο 6 της 40/85 του ΔΔΔΔ Αθηνών, που κηρύχθηκε υποχρεωτική (από 29.11.85) με την ΥΑ 19533/85 (ΦΕΚ 179, Α`), καθιερώθηκε η εβδομάδα των πέντε εργάσιμων ημερών για τους οδηγούς όλων των φορτηγών αυτοκινήτων.

Εντούτοις, σύμφωνα με τη διάταξη του αρ. 7 παρ. 1 Β.Δ. 748/1966 [1] «Εξαιρέσεις εκ της καθ’ ημέραν Κυριακήν και ημέρας αργίας αναπαύσεως» «Αι διατάξεις περί υποχρεωτικής αναπαύσεως καθ`ημέραν Κυριακήν και ημέρας αργίας, δεν εφαρμόζονται επί μισθωτών απασχολουμένων εις επιχειρήσεις, εκμεταλλεύσεις, υπηρεσίας και εργασίας εν γένει: α) Μεταφοράς προσώπων ή πραγμάτων παντός είδους, ως και των μετ`αυτών συνδεομένων εργασιών αποστολής, πρακτορεύσεως, φορτώσεως και εκφορτώσεως.»

Επομένως, για τους οδηγούς των φορτηγών αυτοκινήτων διεθνών και εθνικών μεταφορών, μπορεί να τεκμηριωθεί ότι η Κυριακή δεν ανήκει στις μη εργάσιμες ημέρες – ημέρες υποχρεωτικής ανάπαυσης, αντίθετα με ό,τι ισχύει για τις περισσότερες κατηγορίες εργαζομένων.

Τέλος, σύμφωνα με την Φ452/746/79/31-12-2012 Εγκύκλιο Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών ΥΑΑΥΜΔ, ο οδηγός φορτηγού αυτοκινήτου πρέπει να οδηγεί κατ’ ανώτατο για οκτώ ώρες ημερησίως, ανά τακτά δε χρονικά διαστήματα οφείλει να κάνει συγκεκριμένες στάσεις (π.χ. 15 λεπτά μετά το πρώτο δίωρο). Η κάθε κίνηση του οχήματος και αντίστοιχα η κάθε στάση ή στάθμευση καταγράφονται με κάθε ακρίβεια στον ψηφιακό ταχογράφο του οχήματος, υποκείμενες ανά πάσα στιγμή έτσι σε έλεγχο της τροχαίας, οι οποίοι είναι πάρα πολύ συχνό (καθημερινό) φαινόμενο στους διεθνείς αυτοκινητοδρόμους. Έτσι, σε έλεγχο της τροχαίας, μπορεί να ελεγχθεί πόσην ώρα το συγκεκριμένο όχημα ήταν σε κίνηση, δηλαδή εάν τηρήθηκε το οκτάωρο, αν τηρήθηκαν τα προβλεπόμενα διαλείμματα του οδηγού, καθώς και η ακριβής ταχύτητα με την οποία κινήθηκε το φορτηγό. Ο έλεγχος αυτός μάλιστα, μπορεί να αναχθεί στο παρελθόν έως και σε διάστημα λίγων μηνών.

Αικατερίνη Α. Βασιλοπούλου
Δικηγόρος Αθηνών
Master 2 Université Toulouse I

[1] Έγγραφα 919/1981, 1434/1998 Υπουργ. Εργασίας, ΕΑΕΔ 1999 σελ. 139, Λαναρά, ό.π. σελ. 521

separator

No comments so far!

    Comments are closed